Medi

Dimarts 28 de maig vam tenir la 5ena visita d’Hortambgracia, en la qual es van poder recollir els fruits (mai millor dit) de tota la feina que hem fet entre tots al llarg d’aquest projecte.

Abans d’iniciar-nos en la feina, vam repassar continguts a l’aula. Vam aprendre que la carbassa és una planta que és una planta que creix molt i que com a conseqüència necessita molt d’espai. Vam repassar què necessita una planta per créixer. Sol i aigua. I que pel reg cal tenir molt en compte el quan i la quantitat. Quan la planta la transplantem ja no cal que estigui sempre humida. Hem de tenir en compte el nostre ambient. Barcelona no és igual al País Basc. Amb un excés de reg, les plantes podrien podrir-se i sortir malalties. Regar i que quedi la terra ben humida. Després deixar un plaç de 3-4 dies. Regar bastant pero deixar uns dies per tornar a regar.
Vam parlar també de les plagues, que són petits insectes que causen danys als cultius perquè s’alimenten de les nostres plantes: oruga, o els pugons per exemple(mosquits), que xuclen la saba, la sang de les plantes. Baboses, apareixen quan hi ha molta humitat. La mosca blanca són insectes molt petits. Es posen a la fulla per la part de sota. Hem de cuidar bé de l’hort. Hem de plantar flors perquè els insectes es mengen els insectes.
Les plantes que estan malaltes quan es posen de color groc, quan estan dèbils o quan es podreixen les arrels.
Què fem quan hi ha una plaga? Hi han molts tractaments naturals: productes amb les mateixes plantes. Sabó: qualsevol. Sabó potàssic, s’utilitza per rentar la roba. És natural, fet amb plantes, no farà malbé el cultius ni els insectes. Ampolla d’aigua. Tenim molts remeis naturals per cuidar l’Hort.

Després de la sempre interessant explicació, vam dividir-nos en dos grups per fer dues tasques principals: collir les raves i els enciams que haviem estat cuidant i plantar la carbassa dels alumnes que havien estat tractant durant dues setmanes. També, ens van ajudar a posar un tutor (el pal) per tal que les tomaqueres puguin créixer en bones condicions.













Aquesta bona pinta tenien els enciams i raves que vam collir. Bon profit i fins a la següent sessió!



LLigat amb el projecte de l'hort, al mateix temps estem realitzant un experiment en el qual cada alumne, dins d'un pot de iogurt, hi ha abocat terra abonada i llavors de carbassa, llentia o mongeta. Cada nen i nena s'encarrega del manteniments del seu got seguint les premises de tot el que estem aprenent. Aviat en veurem els resultats! 




Dimarts 14 de maig vam rebre la visita d’hortambgràcia per realitzar la 4ta sessió. Vam aprofitar per fer un pas per totes les jardineres i per les quatre terrasses i observar els avenços que estem fent entre tots per cuidar l’hort de l’escola. Hem descobert entre d’altres que els enciams del tercer pis, ja estan a punt per menjar-los i gaudir-los. A diferència dels enciams, que triguen dos mesos, les cebes triguen una mica més, uns quatre. Abans de passar per cada una de les terrasses, a l’aula vam repassar conceptes apresos i en vam introduir de nous. Vam aprendre que les plantes sanes necessiten la terra que els hi aporta nutrients, que és aquella que prové dels fems de vaca, cuc i cavall entre d’altres. Vam aprendre també el concepte de compostatge, que s’inicia a partir de materials que aparentment no són aprofitables (com la pell del plàtan o el tomàquets madurs, restes vegetals) i a partir d’aquí després d’un llarg procés es transforma en la terra que permetrà germinar i fer créixer les plantes i les llavors. Ha d’estar això sí, i és molt important, humits. S’acaben descomposant gràcies als cucs, bacteris, microbis, etc; al final, intentem reproduir el que fa la natura. Les closques d’ou per exemple, que tenen molt de calci, poden posar-se a la compostera.
Vam repassar, que perquè una llavor germini la terra ha d’estar humida i necessita la llum solar.


Seguidament d’aquesta bona explicació i aportacions per parts dels/les alumnes, vam dirigir-nos a les nostres taules i jardineres. Del seu hort en han portat, per plantar, citronela, calèndules i menta. Entre tots hem visualitzat i observat l’estat de l’orenga, el romaní, la calèndula i hem plantat la menta i la citronela. Les calèndules són molt útils ja que atrauen als insectes. Hem vist flors grogues, la qual ens indica que aviat sortiran els tomàquets. Esperem amb ganes noves sessions, nous aprenentatges i noves sorpreses que ens depara aquest gran projecte.


















Ja hem finalitzat la primera activitat sobre el nostre projecte del tercer trimestre. Amb grups de cinc hem treballat les etapes de la vida (la gestació, la infantesa, l'adolescència, l'edat adulta i la vellesa). Seguim treballant i fent moltes propostes que estan agradant molt ja que estan molt engrescats amb aquest nou projecte. Seguim! 






Dimarts 30 d’abril va tenir lloc la tercera visita d’Hortambgràcia en la qual abans de baixar a les jardineres d’educació infantil, vam estar parlant a l’aula sobre tot el que farem durant la sessió d’avui i repassant conceptes anteriors així com afegint-ne de nous. Vam aprendre que enfonsant els dits podem saber si cal regar o no ja que la terra sempre ha d’estar humida. Tots dos extrems són dolent perquè de la mateixa manera que necessiten aigua un excés d’aquesta podria ofegar-les o fer que es podrissin les arrels. Vam repassar que quan plantem guardem les llavors que queden dins d’un paper de diari i al cap d’un any les agafem i tornem a plantar. És una manera de ser autosuficient, aprofitar i optimitzar les llavors.
Els alumnes van preguntar sobre la patata. La patata és una hortalissa que es planta d’una altre manera. De cada patata neix una planta. Deixem la patata sota terra i d’aquesta neix una planta. Aquesta planta fa més patates.
Pel que fa si els arbres poden estar dins de l’hort hem vist que necessiten molt d’espai ja que tenen bones arrels. I que si podem, és interessant que siguin arbres fruiters: taronger, llimoner, pruner, ametller, cirerer, etc
Repàs de que els insectes es mengen els uns als altres però que a vegades els insectes creen plagues i desequilibren l’ecosistema.
Vam repasar el concepte de diversitat que ens diu que a l’hort també hi podem plantar plantes aromàtiques i flors. En el dia d’avui plantarem: calèndula i caputxina. La calèndula és una planta que treu molta flor. Surt durant l’estiu i es reprodueix molt. La llavor cau i d’aquesta surt una altre calèndula. Atrau a d’altres insectes. La caputxina és una planta que treu branques que s’enreden i que necessita molt d’espai.
Un detall molt important és que quan plantem hem d’enterrar la llavor dos o tres cops el tamany d’aquesta llavor. Per tal que una llavor pugui germinar, ha d’estar sempre humida si no, no germina i la planta no surt. Pel que fa al reg, hem après que les hortalisses necessiten molta més aigua que no pas les aromàtiques.
Després d’aquesta bona explicació vam baixar a la terrassa d’infantil per plantar les plantes aromàtiques a les jardineres: farigola, romaní, calèndula, caputxina… va ser una gran jornada, molt profitosa, experimental i significativa per poder aplicar tot el que anàvem aprenent.
















Properament, continuem amb les trobades i en el nostre dia a dia seguirem cuidant el nostre hort de l’escola.





El dimarts 9 d’abril vam rebre la visita més esperada d’Hortambgràcia ja que és el moment que començàvem la plantació. Primerament ens van reunir a la classe i ens van explicar varis conceptes que són necessaris abans d’iniciar un hort. Ho vam fer a l’aula amb tot el grup junt. La xerrada va ser molt interessant i vam parlar i aprendre sobre conceptes de tot tipus:

-          Calendari de plantació. Depenent de l’època de l’any i en funció del clima, podem plantar unes plantes o unes altres.
-          A Barcelona, al estar a prop del mar el nostre clima és mediterrani i va molt bé per plantar ja que ni a l’estiu hi fa una calor extrema, ni a l’hivern hi ha un fred tampoc extrem.
-          Ho comparem per exemple amb França i Bèlgica, al Nord en el qual hi ha molt de fred i amb l’Àfrica, al sud, que hi fa molta calor i no són indrets tan idonis com el que tenim nosaltres.
-          Important on col·loquem l’hort i l’orientació que ha de tenir, sent el sud la millor de les opcions sens dubte. Tant al Sud-est com el Sud-oest.
-          Mínim ha de tocar 6 hores de sol al dia i si són 8 hores estaria molt bé. Sense el sol no creixerien sanes i fortes sinó que serien molt fràgils.
-          Hem parlat també de l’agricultura ecològica comparant-la amb l’agricultura industrial. La industrial és aquella que utilitzen productes químics que ajuden a crèxier més depressa i a conservar-se durant més de temps. Pel que fa a l’agricultura ecològica, mai utilitza cap producte químic.
-          Si tenim plagues, com ens ho fem? O bé amb control manuel en el cas que siguin poques, agafant i matant els insectes. I si és una plaga tenim i utilitzem productes naturals: all, ortigues o totes aquelles plantes que ajuden a controlar les plagues fent que no s’hi acostin per l’olor forta que fan.
-          Un dels objectius sempre serà crear un espai el màxim biodivers possible. Biodiversitat hem après que era el concepte de plantar el màxim possible, que no únicament es limiti als aliments sinó també a les plantes, aromàtiques o flors per exemple. Això seria, un clar exemple d’hort ecològic. Quan més diversitat de plantes millor.
-          Cadena alimentària: uns es mengen als altres
-          La terra que hem de posar serà sempre la terra abonada, aquella que aporta els nutrients amb l’opció de barrejar-la amb una terra menys bona.
-          La matèria orgànica la podem extreure de: restes de vegetals descomposades: pells de tomàquet, plàtan, etc
-          Què fan els cucs dins del compostatge? Menjar. Es mengen les restes dels vegetals. I la caca que treuen, és el compost. Es pot abonar amb caca d’animal també. Depèn del que mengin. Caca de cavall, porc, vaca, gallina...
-          Les eines i els materials que necessitarem seran: resclet, aixada, punxó, cubell, pala, regadora i llavors.
-          Diferències entre plantar de llavor i plantar de planter. El planeter: foradet que es fa i es fica a dins l’arrel, després, molt important prémer per la zona dels voltants.
-          Serà molt important tenir en compte la distància, l’espai que tenim i tot allò que volem plantar. Hem utilitzat una corda que fèiem servir de metre. I hem de saber que les albergínies, tomaqueres i els pebrots han d’estar més separats i tenir més distància.
-          Tot allò que plantarem en aquesta sessió i els propers dies és: raves, cebes, enciams, tomàquets, albergínies i pebroteres.
-          Sovint també, les llavors que surten del tomàquet o de la carbassa, s’aprofiten per l’any vinent i es tornen a plantar.

Finalment afegir que ens han comunicat que en l’última sessió tindrem la sort de poder anar a esmorzar al seu hort. Esperem amb ganes tornar a tenir notícies seves i seguir aprenent i gaudint!


















Dilluns 8 d’abril i al llarg de tota la setmana anterior, la classe de 4t ha deixat tot preparat per la tercera visita d’hortambgràcia programada per dimarts dia 9 d’abril, dia en el qual començarem a plantar. La feina d’aquesta setmana prèvia al 9 d’abril ha estat grapar la malla geotextil i omplir les taules de terra adobada. Tot està a punt per un dels moments més esperats: començar a plantar i a germinar amb els diferents planters i llavors. Estem molt il·lusionats amb aquest gran projecte que no para de créixer amb el qual estem convençuts que n’aprendrem molt i prendrem encara més consciència sobre la importància de cuidar l’entorn, el medi ambient i de continuar sent sostenibles. 













Dimarts 2 d’abril va tenir lloc l’esperada segona visita dels nostres amics d’HORTAMBGRÀCIA en la qual, es van portar les taules que els alumnes de 4t havien dissenyat. Ens van explicar com les van fer, de quin material de fusta estan fetes i vam aprendre a col·locar la malla en les taules d’horts urbans així com el seu funcionament i utilitat. També, van informar-nos que ben aviat els alumnes de 4t seran els encarregats d’explicar a la resta de les classes, el nostre projecte per poder compartir els aprenentatges adquirits. Al llarg d’aquesta setmana, entre tots, acabarem de muntar les 5 taules restants i en cada una d’elles, abocar la terra. Ho deixarem tot preparat per tal que el proper dimarts dia 9 d’abril puguem començar el procés de plantació i continuem amb aquest projecte tan il·lusionant i engrescador. Seguim!






Dins del nostre projecte Creixem Sans vam estar treballant el sistema respiratori que va culminar amb una activitat el dimecres 23 de gener en el qual cada nen i nena de la classe de 4t va construir el seu propi aparell respiratori. 
Els materials que van necessitar i que representava cada òrgan eren els següents: 

-        Canyes: tràquea
-        Cap de la canya: bronquis
-        Dos globus: els pulmons
-        Guant: diafragma
-        Ampolla: caixa toràcica
-        Cap i tap de l’ampolla: faringe i laringe

La feina que havien de fer alhora que ho anaven explicant als companys i als mestres era: 


1.    Retallar l’ampolla per la meitat
2.    Ajuntar les dues canyes i mantenir-les unides enganxant-les amb el celo
3.    Agafar dos globus, i enganxa’l-s’hi el cap als bronquis amb el celo
4.    Ara, amb les dues canyes ja juntes i amb els dos globus ja enganxats, hem de ficar les canyetes pel forat del tap de l’ampolla
5.    Tapem amb plastilina els possibles foradets que hi hagin al tap de l’ampolla
6.    Amb el guant tapar la part de sota de l’ampolla
7.    Posem celo perquè el guant (diafragma) no se’ns escapi 

Un cop finalitzar l'activitat bufaven i d'aquesta manera observaven tot el que havíem après. 















Dijous 10 de gener vam tenir la sort de visitar el Palau Güell i d'aquesta manera fer una introducció i un petit tastet per iniciar el projecte Gaudí, que tindrà lloc durant aquest segon trimestre









Entre dimecres 9 de gener i dijous 10 de gener hem fet una activitat per comprovar que és allò que passa quan barregem la mel, l'oli i l'aigua fent diferents convinacions. Després d'haver-ho experimentat, s'ha fet una posada en comú on han sortit tot de reflexions interessants com ara que l'oli sura sobre l'aigua, que l'oli no pot baixar la capa de la mel, que l'oli pesa menys que la mel i que l'aigua té més densitat que no pas l'oli, entre d'altres. Frases i conclusions, extretes per ells/es mateixos/es. Agraïr la col·laboració de part de tots i a tots aquells que han pogut portat els ingredients. Seguim! 









Dilluns 10 de desembre hem baixat al pati per fer una activitat i uns jocs per acabar de consolidar el sistema circulatori que hem treballat dins del nostre projecte. A la pista de bàsquet hem col·locat a una cistella el dibuix del nostre cor i l'altra el dibuix del cos humà. El primer exercici tractava de donar voltes a la pista de bàsquet i d'aquesta manera interioritzar que la sang fa un moviment cíclic que no s'atura mai. Quan anàvem en direcció al cos erem artèries i quan anàvem en direcció al cor erem venes. Seguidament hem seguit desplaçant-nos per la pista de bàsquet ara utilitzant les línies, que representaven els vasos sanguinis. Quan deiem el nom d'un nen o una nena es convertien en capil·lars i aleshores tenien dret a arribar fins a la pista de futbol. 
Després, per treballar els glòbuls vermells, ens hem posat per parelles i un de la parella havia de portar l'oxigen al seu company. I pel que fa als glòbuls blancs, hem jugat al clàssic "pilla-pilla" on el que s'encarregava d'agafar a les resta de nens feia veure que era la "grip". Aleshores teníem tres nens que eren els glòbuls blancs i tocant-los, quedaves alliberat d'agafar la grup, és a dir, no et podien agafar. 








El dilluns 26 de novembre, cada grup de nutrients (hidrats de carboni, vitamines, proteïnes, greixos i minerals) han fet l'exposició als seus companys de classe tot explicant-los allò més interessant i significatiu del que han après. Són uns experts en els beneficis que ens aporten els diferents aliments en el nostre cos! 









Per si algun nen o nena s'anima, pot repassar el que hem après amb una cançó sobre l'aparell digestiu ;) 








Avui dimecres 21 de novembre, en el nostre projecte, hem fet un experiment per conèixer l'aparell digestiu i el recorregut que fan els els aliments dins del nostre cos i què passa després.

Hem utilitzat pa (que representava l'aliment), vinagre (els sucs gàstrics) un plat fons (l'estomac), una cullera (els moviments de l'estomac), tela (intestins) i un plat pla (que representava el corrent sanguini)

Agrair la col·laboració de tots els que han ajudat a portar tots aquests materials per dur a terme un experiment que creiem que ha estat molt enriquidor i significatiu pels alumnes. Moltes gràcies! 













De la mateixa manera que coneixem i sabem els dies de la setmana i els mesos de l'any, ara a 4rt també sabem de memòria tots els planetes que formen el nostre sistema solar. També hem après el moviment de rotació de la terra i els girs de la resta dels planetes al voltant del sol. Ha estat una activitat molt motivant i engrescadora per a ells de la qual han sorgit moltes propostes, inquietuds i grans aportacions. Som una classe galàctica!









Gràcies al nostre projecte "Creixem Sans", els alumnes de 4rt continuem aprenent i sent conscients de l'importància d'una bona i variada alimentació per crèixer sans i forts. Tots els dimecres d'aquest mes de novembre, a 4rt celebrem el "The Fruit Day", on tots els nens i nenes prediquen amb l'exemple portant per esmorzar una peça de fruita. Mmmm què bona i quantes vitamines que té!




http://www.5aldia.es/5-al-dia-a-casa/la-piramide-dels-aliments/

En aquest enllaç, podran jugar si ho volen i col·locar els aliments a la part de la piràmide corresponent i d'aquesta manera demostrar els seus coneixements adquirits en l'última sessió de medi. Bon cap de setmana!



El dimecres 31 d'octubre hem donat el tret de sortida al nou projecte (Creixem Sans) en el qual aprendrem l'importància d'una bona alimentació variada i equilibrada i hem començat ja a veure que ens aporten els diferetns tipus d'aliments que ingerim i la freqüència en la qual han de ser consumits.

Castell amb caiguda


Castell dins de l'aigua


Castell aixecat per sota


>

Castell amb agulla al mig

 

Castell 3 de 10

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada